Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Minden nő vágya a tökéletes alak. Különösen tél után, a bikini szezon közeledtével, vagy egyéb fontos események előtt törekszünk arra, hogy a legjobb formánkat hozzuk. Hogyan érhető el a tökéletes alak? Egyik nagyon fontos tényező a táplálkozás, azon belül a rejtett és felesleges zsír fogyasztásának csökkentése, amely már a bevásárlásnál kezdődik. Itt az idő, hogy felülvizsgáljuk régi, megszokott táplálkozási, bevásárlási és nassolási szokásainkat. Apró odafigyeléssel már szép eredményt érhetünk el..

 Mindenki tudja, a radikális fogyókúrák eredménye ritkán maradandó. Márpedig az a zsír, amelyre a szervezetnek nincs szüksége, akár akarjuk, akár nem, bizony lerakódik, és leginkább ott, ahol nem szeretnénk. Ezért olyan apró trükköket javasolunk, illetve olyan mindennapi csapdákra hívjuk fel a figyelmet, amelyek segítségével, illetve kikerülésével csökkenhetjük a napi zsírbevitelt és radikális fogyókúrára sincs szükség. Persze nem állítjuk, hogy ezzel minden probléma megoldódik, de az biztos, hogy a javaslatok megtartása viszonylag kevés erőfeszítésbe kerül, csak egy kis odafigyelésre van szükség.

Spóroljunk tehát a zsírral

bevásárlásnál:

  • Ne menjünk éhes gyomorral bevásárolni! Így ugyanis az éhségtől vezérelve többet, és sok felesleg zsírt tartalmazó élelmiszert is veszünk. Még jobb, ha bevásárló listával vásárolunk. Ráadásul éhesen rögtön veszünk magunknak valami gyors harapnivalót is, pl. hotdog, pizzaszelet, hamburger, édesség.
  • Mindig olvassuk el a termék összetételére vonatkozó leírást. Talán ezt a legnehezebb betartani, hiszen legtöbbször kapkodva vásárolunk, de legalább egyszer szánjunk rá időt!
  • A light megnevezés ugyan nagyon divatos, de érdemes óvatosnak lenni, mert lehet, hogy a kevesebb zsír több cukorral párosul, vagy nem is annyira light, amennyire hirdetik.
  • Vásároljunk alacsonyabb zsírtartalmú tejet, túrót, joghurtot, sajtot, tejfölt, főzőtejszínt. Ez az átállás igazán könnyen megy, de szükséges hozzá, hogy elolvassuk a termékek összetételére vonatkozó információkat, tájékozódjunk esetleg az interneten. A kínálat óriási, válogassunk egészségünk érdekében!
  • A felvágottakkal különösen legyünk óvatosak, igazi zsírcsapdák. Vásároljunk szárnyasból készült és/vagy csökkentett zsírtartalmú termékeket. Zsíros a szalonna, szalámi, mortadella, sült kolbász, sovány kategóriába sorolható a (zsírréteg nélküli)sonka, szárnyas felvágott.
  • A húsoknál szintén ügyeljünk arra, hogy ne vigyük túlzásba a zsírosabb részek és húsok felhasználását főzésnél. Használjunk minél többször csirkemellet, pulykát, halat. Zsíros a húsoknál a szárnyas bőre, liba, kacsa, zsíros sertéshús. Sovány a bőr nélküli szárnyas, sovány sertés- és marhahús (pl. szűzpecsenye).

főzésnél:

  • Legyenek teflon bevonattal rendelkező edényeink, ezekkel ugyanis kevesebb zsírral is elkészíthető az étel. Hasonlóan zsírcsökkentő hatása van a római tálnak, woknak, zöldségpárolónak. A grillezés és a sütőpapírban történő sütés is előnyös. Zöldségek sütőpapírban sütve >>
  • Ne locsoljuk “csak úgy” az olajat főzésnél, salátaöntet készítésénél. 1 ek olaj=10 g zsír. Erre érdemes odafigyelni, és inkább teáskanállal vagy olajsprayvel adagolni.
  • Kerüljük a bő olajban sütést, rántott ételek fogyasztását. A fasírozott, de sült krumpli is megsüthető sütőben!
  • A krémlevest, főzeléket sűríthetjük úgy is, hogy a benne lévő zöldség egy részét pürésítjük, így kevesebb tejfölre, vagy tejszínre (és zéró lisztre) van szükség. Egészséges levesek és egyes egészséges főzelékek akár teljesen tejszín vagy tejföl, rántás nélkül is készülhetnek.
  • A szószokhoz, levesekhez, öntetekhez használhatunk egyébként tejszín vagy tejföl helyett joghurtot is.
  • A csökkentett mennyiségű olajat kompenzálhatjuk egyéb aromákkal (pl. citromlé, zöldfűszer).
  • Használjunk a főzéshez sok zöldséget, és készítsünk minél több zöldséges ételt!

étkezésnél:

  • A vajat, vásárolt szendvicskrémet, kenőmájast lehetőleg vékonyan kenjük a kenyérre. Ha sajtos-sonkás szendvicset készítünk, a vaj el is hagyható. Házi készítésű krémsajttal jobban kontrollálható a bevitt zsír mennyisége.
  • A sonka “zsírköntösét”, bármennyire is csábító a vékonyan szeletelt változatnál, vágjuk le.
  • Alkohollal csak óvatosan. Nem a zsír miatt, hanem étvágygerjesztő és zsírlebontást lassító hatása miatt.

étteremben, vendégségben:

  • Lehetőleg kerüljük a büfé, óriási adag, dupla adag, all-you-can-eat ajánlatokat.
  • Egy komplett menünél felesleges kenyeret és vajat fogyasztani még az előétel előtt.
  • Rántott vagy fritőzben készült ételek helyett válasszunk grillezett zöldségeket, halat, szárnyast. A húsok közül inkább szárnyast, vagy egyébként halételt fogyasszunk.
  • Néha-néha bár finom, hagyjuk ki a pizzát és a moussakát. Együnk sushit!
  • A saláta könnyű étel, feltéve, hogy nem pakoljuk meg egyéb finomsággal, mint pl. sajt, sonka, szalonna.
  • A krémlevesek általában sok tejszínt tartalmaznak, inkább kerüljük.
  • Az édességnél szintén érdemes visszafogni magunkat. Hagyjuk ki, vagy kérjünk féladagot, kerüljük a csokoládékrémet, tiramisut. Legyen inkább gyümölcssaláta, vagy esetleg egy kocka étcsoki.

nassolásnál:

  • Zsírszegényebben nassolhatunk rizskrékerrel, popcornnal, főként pedig csíkokra vágott nyers zöldséggel.
  • Igazi zsírbombák: praliné, marcipán, fagylalt, magvak. Ha már fagylalt, legyen inkább gyümölcsös, ha már csokoládé, inkább ét, a magokból (dió, mandula, stb.) korlátozzuk az adagot egy maréknyira.
  • Még ha kellemes is nyáron, jeges kávét csak módjával fogyasszunk.
  • A rágcsálnivalót kis tálakban szervírozzuk, lassan és egyenként együk.

A zsírcsökkentő ötletekből válasszuk ki azokat, amelyeket a legkönnyebben betarthatónak, és annyit, amennyit sükségesnek tartunk. Felesleges a túlzás, és hibás a teljes lemondás. A szervezetnek szüksége van zsírra, de hasznos zsírra, és mértékkel. Ennek megfelelően ügyeljünk arra, hogy csak mértékkel vigyünk be zsírt. Amiről könnyen le tudunk mondani, annak terhére fogyaszthatunk nyugodtabb lélekkel a kedvencünkből. Természetesen otthon, a bevásárlásnál könnyebb dolgunk van, mint étteremben, vagy vendégségben, ahol nem mindig tudjuk, mivel készült az étel (de érdemes megérdeklődni!).

Reméljük sikerült hasznos tippeket adnunk a zsírcsökkentésre. Néhány apró átállás, odafigyelés táplálkozásunkban, valamint bevált egészséges receptek segítenek abban, hogy hosszabb távon ugyan, de nagyobb erőfeszítés és lemondás nélkül elégedett(ebb)nek érezzük magunkat a bőrünkben. Diétás ételek>>